سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مردم دشمن آنند که نمى‏دانند . [نهج البلاغه]
یاداشت هایی درمورد علم الکترونیک
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» پایه گذاران تکنولوژی اطلاع رسانی

پایه گذاران تکنولوژی اطلاع رسانی

 نمایش تصویر در وضیعت عادی

از اختراع ترانزیستور در قبل از کریسمس 1947 به عنوان آغاز استفاده از تکنولوژی نیمه هادی ها یاد می شود. (جایزه نوبل فیزیک سال 1956 به علت اختراع ترانزیستور به شاکلی باردین و براتن تعلق گرفت). ترانزیستور ها از لامپ های رادیویی قبل کوچکتر کم درآمد تر و کم مصرف تر بود. با اختراع ترانزیستور بشر قادر شد دستگاههایی بسازد که حتی در آنها حتی بیش از 10 هزار ترانزیستور و جود داشت.
با وجود این ساخت کامپیوتر های پیشرفته به علت نیاز به استفاده از ترانزیستور های بسیار میسر نبود. در اوایل دهه 1950 این ایده پیشنهاد شد که می توان قطعاتی ساخت که مجمو عه ای از ترانزیستور ها- مقاومت ها و خازن ها را در آن جای داد و این اختراع مدار های مجتمع بود .
دو مهندس جان کبلبی و روبرت نویس به صورت مجزا از یکدیگر تلاش در ساخت چنین قطعهای داشتند و البته کیبلی اول به این امر دست یافت. مدار های مجتمع بیش از آنکه کشفی در فیزیک باشند یک ابداع تکنولوژیک هستند. گر چه در علم فیزیک در ساخت آن بهره گرفته شده است. به عنوان مثال آلو مینیوم و طلا که در مدار های مجتمع به کار می روند میزان چسبندگی متفاوتی به سیکلون دارند و این میزان با استفاده از علم فیزیک برآورد شده است.
اختراع مدار های مجتمع منجر به سرمایه گذاری زیادی در فیزیک حالت جامد شد. نتیجه تحقیقات گسترده نه تنها نیمه هادی ها را بسط داد بلکه باعث اختراع دستگاههای مدرن زیادی شد. اختراعات زیادی ما را به دنیای کامپیوتر امروزی رسانده است ولی حتی بعد از 40 سال از اختراع مدار های مجتمع هنوز این اختراع نقطه عطف این اختراعات محسوب می شود. امروزه کیلبی و نویس را به عنوان مخترعان مدار های مجتمع می شناسیم. کیلبی اولین کسی بود که این قطعات را ساخت و نویس اولین کسی بود که نوع پیشرفته تر آن را ابداع کرد.
نویس مدار های مجتمعی را ساخت که در آنها سیلسکون به عنوان عایق و آلو مینیوم به عنوان رسانا به کار رفته بود.
هر دو نفر به اختراعات و جوائز زیادی دست یافتند. از نویس که در سال 1990 در گذشت همیشه به عنوان پایه گذار تکنولوژی اطلاع رسانی یاد می شود. کیلبی کار خود را به عنوان یک مخترع ادامه داد و 60 اختراع به ثبت رساند او یکی از مخترعان ماشین حساب جیبی و از اولین سازندگان مدار های مجتمع است.




نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » رضا جعفری ( یکشنبه 85/3/14 :: ساعت 11:18 عصر )
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

ابر رسانا
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 2
>> بازدید دیروز: 4
>> مجموع بازدیدها: 18628
» درباره من

یاداشت هایی درمورد علم الکترونیک

» فهرست موضوعی یادداشت ها
الکترونیک[11] .
» آرشیو مطالب
الکترونیک
بهار 1385

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان
reza jafari 2
sadat hosseini
mozayeni
سایت جستجوی فارسی
گوناگون
از همه چیز از همه جا
abdolahi
ghasemi
deh yadegari
iran manesh
ghazanfari
argmand
karm zandi
hosseini
nadri
aghili
saeed ghasemi
mahya pur

» صفحات اختصاصی

» وضعیت من در یاهو
یــــاهـو
» موسیقی وبلاگ

» طراح قالب